‘Wat als schoollopen niet meer lukt?’ Nele Van Driessche, psychologe van de Kaap en Gino Ameye, zorgmanager van KARUS winnen (i.s.m. Hogent) de Deboutteprijs !

Op dinsdag 2 februari 2021 werd de 5e Deboutteprijs van ZNA Antwerpen door prof. em. dr. Dirk Deboutte uitgereikt. Deze prijs ging naar het wetenschappelijk artikel ‘Wat als schoollopen niet meer lukt?’ van zorgmanager en psycholoog Gino Ameye samen met Nele Van Driessche van KARUS. Het artikel is het resultaat van een samenwerking tussen de afdeling kinderpsychiatrie De Kaap (KARUS) en Hogeschool Gent, in navolging van een gemeenschappelijk wetenschappelijk onderzoek. De coauteurs vanuit HoGent zijn Griet Denys en Peter Walleghem. 

Over de Deboutteprijs

De Deboutteprijs heeft tot doel een belangrijk oorspronkelijk werk te bekronen op het gebied van de kinder- en jeugdpsychiatrie en/of kinderpsychotherapie. Naast een duidelijk wetenschappelijke fundering moet dit werk bovenal rechtstreeks bijdragen tot de verbetering van de klinische begeleiding van kinderen en adolescenten ten aanzien van een specifieke of brede kinder- en jeugdpsychiatrische stoornis. Het werk neemt bij voorkeur de vorm aan van een concreet beschreven, vernieuwende methodiek of visie die door andere practici kan worden overgenomen. 

Door een onafhankelijke en gezamenlijke jury van de departementen kinder- en jeugdpsychiatrie ZNA Universiteit Antwerpen, UGent & VUB werd, uitgaande van de gestelde voorwaarden inzake wetenschappelijke onderbouwing en klinische en maatschappelijke relevantie, het artikel ‘Wat als schoollopen niet meer lukt?’ bekroond als winnaar.  
 

Deboutteprijs_KaruS

Gino Ameye, zorgmanager bij KARUS, werkte de afgelopen drie jaar mee aan een praktijkgericht onderzoek ‘Angst voor de schoolpoort’ van HoGent en stond in voor het theoretisch deel (literatuurstudie en theoretisch model). Psychologe Nele Van Driessche van Kinderpsychiatrie De Kaap werkte een toepassing uit, vanuit casuïstiek vanuit de dagbehandeling van de Kaap en Griet De Nys, onderzoekster van HoGent, schreef het onderzoek verder uit. Peter Walleghem, medewerker Hogent, deed de eindredactie.

Over het artikel rond schoolweigering

Schoolweigering is een gekende problematiek binnen het klinische werkveld van de kinder– en jeugdpsychiatrie, zowel ambulant, (semi)residentieel als mobiel. De eerste beschrijvingen dateren van de jaren dertig van vorige eeuw, beschrijvingen die ook nu nog herkenbaar zijn. Schoolweigering is geen diagnose, het is een complexe problematiek, multiple gedetermineerd en niet zomaar in te passen in ons categoriaal diagnostisch denken. Er is een substantiële heterogeniteit in hoe schoolweigering zich presenteert. Een langdurige schoolafwezigheid heeft een negatieve impact op de ontwikkelingskansen van de jongere.

Wat is schoolweigering eigenlijk en hoe kunnen we een wetenschappelijk onderbouwde aanpak uitwerken? 

Het kwalitatief onderzoek van Hogeschool Gent: ‘Angst voor de schoolpoort’, geïnitieerd vanuit de Kaap, dienst kinder –en jeugdpsychiatrie van Melle, formuleert een benadering die inzet op een snelle en begripvolle aanpak vanuit onderwijs. Daarvoor is een filmpje en een tool ontwikkeld. Een geritst samenwerkingsmodel tussen onderwijs en geestelijke gezondheidszorg is daarbij onontbeerlijk. Onderwijs heeft een signaalfunctie en geestelijke gezondheidszorg is ondersteunend waar aangewezen. In het artikel ‘Wat als schoollopen niet meer lukt?’ wordt er een inkijk gegeven in de recente ontwikkelingen van de samenwerking tussen onderwijs en geestelijke gezondheidszorg in de aanpak van schoolweigering en de bevindingen vanuit het praktijkgericht onderzoek. 

Bekijk het artikel ‘Wat als schoollopen niet meer lukt? hieronder via de downloads.